Porady Motoryzacyjne

Naprawa samochodu w ASO – czego można się spodziewać?

Każdy z nas zna kogoś kto uczestniczył w zdarzeniu drogowym. Byliśmy sprawcami, poszkodowanymi, a być może świadkami jakiegoś zdarzenia.

Jak wynika z rocznych raportów zdarzeń w ruchu drogowym przedstawianych na rządowych stronach w całym 2019 roku mieliśmy w naszym kraju 30 288 wypadków i aż 455 454 zdarzeń drogowych.

W dzisiejszym artykule pokażę Wam jeden ze sposobów likwidacji szkody komunikacyjnej – naprawę w Autoryzowanej Stacji Obsługi (ASO) danej marki. Pokaże Wam, czy naprawa w Autoryzowanym Zakładzie Naprawy Nadwozia (AZNN) danej marki jest w 100% bezpieczna. Pokażę Wam, jak serwisy idą na skróty oraz jak ustrzec się przed niefachową naprawą.

Niestety większość ludzi ma wielkie zaufanie do takich serwisów. Mam nadzieję, że tym artykułem chociaż trochę otworzę Wam oczy.

Czym jest ASO/AZNN i kto tam pracuje?

Z samego rozwinięcia skrótu – Autoryzowana Stacja Obsługi / Autoryzowany Zakład Napraw Nadwozia danej marki. Z założenia pracują tam wykwalifikowani mechanicy, z bardzo dobrym sprzętem diagnostycznym i wszelaką wiedzą systematycznie pogłębianą na szkoleniach. Nie neguję tego, że naprawdę w większości przypadków pracują tam ludzie o bardzo dobrej wiedzy – coraz częściej korzystający niestety „na ślepo” z procedur serwisowych, diagnostycznych – w ogóle nie myślący.

AZNN nie takie wspaniałe!

Oddając samochód do AZNN danej marki musimy uzyskać informację kto będzie naprawiał nasz samochód. Bardzo częstą praktyką jest to, że przysłowiowy Kowalski oddaje auto do AZNN, a serwis kieruje samochód do swojego podwykonawcy z którym na stałe współpracuje.

Fakt jest taki, że coraz częściej dealerzy posiadają swoje blacharnie i lakiernie i coraz rzadziej korzystają z zewnętrznych podwykonawców.

Czy oddając auto do AZNN możemy spać spokojnie?

Jak wynika z naszych statystyk oględzin ponaprawczych, aż 87% samochodów nie jest gotowa do oddania klientowi. Na pierwszy rzut oka nic nie widać. Dopiero po fachowym spojrzeniu i oględzinach ponaprawczych auta, można zauważyć niedoróbki blacharskie, lakiernicze, oraz nieprofesjonalny montaż elementów.

Nieprawidłowości wykryte podczas naszych oględzin ponaprawczych samochodu

Na bazie doświadczeń z naszych oględzin możemy stwierdzić, że najczęstszymi niedociągnięciami od strony serwisu są (kolejność od najczęściej występujących):

  • Źle dobrany lakier – wtrącenia w lakierze, tzw. zlewki lakiernicze.
  • Nie dolakierowane elementy, śruby mocujące.
  • Nierówne szczeliny pomiędzy elementami. Nieprawidłowe spasowanie elementów.
  • Zastosowanie używanych części.
  • Zastosowanie zamienników zamiast oryginałów (chociaż docelowo w kosztorysie była nowa, oryginalna część).

Przykłady z którymi zmierzyliśmy się podczas naszej pracy

Oględziny ponaprawcze Volvo V40 – 2013 rok.

Pani Elżbieta zgłosiła się do nas, aby przeprowadzić ponaprawcze oględziny. W naprawianym samochodzie miał zostać wymieniony zderzak przedni, lampa PP, zbiorniczek spryskiwaczy oraz naprawiana miała zostać maska (na samym początku maska miała być wymieniona, ale TU uznało, że można ją naprawić).

Samochód miał być oddany klientce z zaparowaną lampą, nierówną szczeliną pomiędzy maską, a poszyciem błotnika PP oraz mocno chropowatym rantem maski. Ostatecznie dealer poprawił wszystkie rzeczy. Tydzień po odbiorze auto zostało poddane sprawdzeniu ponaprawczemu przez TU.

ogledziny-ponaprawcze-samochodu-1
ogledziny_ponaprawcze-samochodu-2

Oględziny ponaprawcze Jeep Grand Cherokee – 2016 rok.

Pan Robert oddał samochód do AZNN (Autoryzowanego Zakładu Napraw Nadwozia) Fiata. Nie został poinformowany, że auto zostanie przewiezione bez jego wiedzy do podwykonawcy.

Auto zostało naprawione i poddane naszym oględzinom. Lampa przednia lewa niespasowana, brak spinek osłony błotnika PL, brzydkie spasowanie maski, błotnika PL, zderzaka, luźne mocowanie halogenu. Brzydko położony lakier zawierający wtrącenia w lakierze oraz tzw. dołki.

ogledziny-ponaprawcze-samochodu-03
ogledziny-ponaprawcze-samochodu-04
ogledziny-ponaprawcze-samochodu-05

Oględziny ponaprawcze Toyota Auris – 2018 rok.

Pan Kamil oddał prawie nową Toyotę Auris po wypadku (przebieg około 1200km). Kilka miesięcy wcześniej robiliśmy odbiór tego auta z salonu. Samochód naprawiony w taki sposób, że: maska była z śladami wtrąceń, pas przedni, błotniki przednie, maska niezabezpieczone środkiem konserwującym. Lampy przednie nie spasowane. Dopiero przy 3 podejściu udało się odebrać samochód bez zastrzeżeń.

ogledziny-ponaprawcze-samochodu-6
ogledziny-ponaprawcze-samochodu-9
ogledziny-ponaprawcze-samochodu-7
ogledziny-ponaprawcze-samochodu-10
ogledziny-ponaprawcze-samochodu-8
ogledziny-ponaprawcze-samochodu-11

Oględziny ponaprawcze Toyota Auris – 2018 rok.

Pani Ania oddała swoją Toyotę na wymianę drzwi PL, TL i poszycia progu do ASO Toyoty. Próg niezabezpieczony od środka, od strony podwozia ślady spawów. Drzwi przednie lewe z pogniecionym rantem w górnej części (od wewnątrz), naklejki na słupkach nierówno przyklejone. Widoczne spawy od środka pojazdu (po ściągnięciu uszczelki drzwi).Plastik przy demontowaniu progu został uszkodzony – niestety ponownie go zamontowano. Auto poprawiono i oddano klientce.

ogledziny-ponaprawcze-samochodu-12
ogledziny-ponaprawcze-samochodu-13
ogledziny-ponaprawcze-samochodu-14
ogledziny-ponaprawcze-samochodu-15
ogledziny-ponaprawcze-samochodu-16
ogledziny-ponaprawcze-samochodu-17
ogledziny-ponaprawcze-samochodu-18

Oględziny ponaprawcze Seat Leon – 2017 rok.

Pani Katarzyna uczestniczyło w dość dużym karambolu pod Krakowem. Jej Seat Leon został uszkodzony w lewą część samochodu. Auto oddano do ASO Seata. Naprawa polegała na wymianie drzwi PL, TL oraz całej lewego boku z kawałkiem błotnika. Od strony blacharskiej naprawa wykonana na wysokim poziomie. Lakierniczo kilka niedociągnięć w postaci: wtrąceń w lakierze, brzydko wykonanych odcięć lakieru.

ogledziny-ponaprawcze-samochodu-19
ogledziny-ponaprawcze-samochodu-20
ogledziny-ponaprawcze-samochodu-21

Oględziny ponaprawcze Subaru Forester – 2018 rok.

Pan Mieszko zlecił oględziny przed zakupowe samochodu sprowadzonego z Stanów Zjednoczonych. Pokazujemy ten przykład ponieważ auto było naprawiane w ASO Subaru.

Lampa PL zarysowana. Przód niespasowany, widoczne ślady spawów w miejscach łączenia pasa przedniego, niedomalowane elementy od wewnątrz. Tylna blacha wewnętrznego poszycia błotnika TL rozwarstwiona.

ogledziny-ponaprawcze-samochodu-22
ogledziny-ponaprawcze-samochodu-26
ogledziny-ponaprawcze-samochodu-23
ogledziny-ponaprawcze-samochodu-27
ogledziny-ponaprawcze-samochodu-24
ogledziny-ponaprawcze-samochodu-28
ogledziny-ponaprawcze-samochodu-25
ogledziny-ponaprawcze-samochodu-29

Oględziny ponaprawcze Opel Astra – 2017 rok.

Pan Jacek oddał swój samochód Opel Astra na likwidację szkody do jednego z serwisów który obsługuje Fiata, Opla, Kia. Auto miało mieć wymieniony TP błotnik, drzwi TP i PP, polakierowane wnęki. Poszycie błotnika TP niezabezpieczone od środka, wewnątrz wnęki bagażnika ślady perfidnej odcinki lakieru. Mastyki rantów wykonane w brzydki sposób. Śmieci we wnękach, zarysowania powstałe przy szkodzie. Wisienką na torcie było nieprawidłowe dobranie koloru na całej powierzchni naprawianych elementów.

ogledziny-ponaprawcze-samochodu-00

Oględziny ponaprawcze Volkswagen Tiguan – 2016 rok.

Pan Łukasz oddał swój pojazd do ASO celem naprawy przednich prawych drzwi. Ustalono zakres prac: wymiana listwy ozdobnej i lakierowanie drzwi PP. Przy odbiorze poprosił nas o pomoc w ocenie poprawności naprawy. To co zastaliśmy na miejscu nie pozwoliło nam na odbiór tegoż pojazdu. Cała prawa strona w hologramach od polerki, na rancie drzwi PP niedolany lakier, dziury w lakierze bazowym.

Dealer dwukrotnie próbował usunąć niedoskonałości – klient odebrał ostatecznie auto nie godząc się na kolejne poprawki.

ogledziny-ponaprawcze-samochodu-30
ogledziny-ponaprawcze-samochodu-31
ogledziny-ponaprawcze-samochodu-32

Oględziny ponaprawcze Hyundai Santa Fe – 2017 rok.

Pani Wanda oddała swojego Hyundaia do ASO na naprawę po niewielkim osiedlowym „karambolu” – uczestniczyło w nim 7 samochodów. W wyniku kolizji miała do wymiany PP błotnik, lampę PP i zderzak do lakierowania. Aso oddało naprawę do podwykonawcy. Według kosztorysu miały być zastosowane nowe elementy zamienne. Na miejscu okazało się, że poszycie błotnika oraz lampa była z zamiennika gorszej jakości. Po zgłoszeniu sprawy do TU – auto ponownie naprawiono na oryginalnych częściach.

Jak ustrzec się przed niefachową naprawą?

Niestety, nie każdy z nas jest alfą i omegą. Jeśli zepsuje się nam pralka, to dzwonimy do serwisu AGD. Dlatego zachęcamy Was do skorzystania z naszej usługi oględzin ponaprawczych samochodu, lub poproszenie kogoś kto na tym się zna: posiada wiedzę, i doświadczenie.

Sprawdź samochód przed zakupem!

Planujesz zakup używanego samochodu? Nie kupuj kota w worku. Sprawdź auto przed zakupem i zamów Inspekcję Pojazdu!