Zakup fabrycznie nowego samochodu – sprawdź czy naprawdę jest nowy!
Zakup nowego samochodu prosto z salonu dla większości z nas jest wydarzeniem, które zapamiętujemy na całe życie. Nie ma się co dziwić – niekiedy pracujemy na ten zakup całe życie.
Jak wynika z badań, co 9 Polak decyduje się na zakup fabrycznie nowego auta w salonie.
Każdy z nas kupując samochód fabrycznie nowy ma przekonanie, że auto które wybrał jest wolne od jakichkolwiek wad.
Postaram się pokazać Wam, że wcale nie jest to reguła!
Jak wynika z raportów Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego SAMAR w 2020 roku Polacy zarejestrowali 428.376 samochodów fabrycznie nowych co stanowi 14% obrotu samochodami osobowymi.
Rynek samochodów osobowych w 2020 roku
- Samochody nowe
- Import
- Rynek wtórny
- Samochody nowe
- Import
- Rynek wtórny
Warto zwrócić uwagę na fakt, iż 71,43% nabywców nowych samochodów w 2020 roku stanowiły firmy, a tylko 28,57% osoby fizyczne.
Nowy pojazd – definicja
Zacznijmy od tego co oznacza fabrycznie nowy.
Według Słownika Języka Polskiego pod redakcją W. Doroszewskiego „nowy” oznacza: dopiero co zrobiony, nie używany, niedawno nabyty, świeży, świeżo powstały.
Można śmiało stwierdzić, że nowy oznacza wolny od wad – wszelakich, taki który dopiero co wyjechał z fabryki.
Niedoskonałości? Dlaczego i kiedy powstają na nowym aucie?
Pojazdy przed wyjazdem z taśmy produkcyjnej są w wszelaki sposób zabezpieczane na czas transportu. Są to zabezpieczenia poprzez naklejanie foli, gąbek na elementy blacharskie. Na szybach przyklejane są oznaczenia z numerem VIN i wewnętrznymi kodami.
Kiedy i dlaczego powstają niedoskonałości?
- Auto po przyjeździe do dealera i znalezieniu właściciela jest nieprawidłowo przygotowywane do wydania.
- Auto jest egzemplarzem, który stoi na salonie. Lakier jest przecierany na sucho mikrofibrą, przy użyciu nieodpowiednich detergentów, a bardzo często przecierane auta są po prostu papierem.
- W momencie doposażania samochodu elementy wewnętrzne i zewnętrzne są niefachowo demontowane.
- Podczas transportu samochód. Bardzo często spotyka się w tym przypadku tzw. Ocierki, zadrapania na lakierze.
Nieprawidłowości wykryte podczas naszych odbiorów nowych aut
Na bazie doświadczeń z naszych oględzin możemy stwierdzić, że najczęstszymi niedociągnięciami od strony salonów są (kolejność od najczęściej występujących):
- Zarysowania po transportowe na powłoce, na kloszach lamp.
- Odpryski lakieru.
- Nierówne szczeliny pomiędzy elementami. Nieprawidłowe spasowanie elementów. Ślady odkręcania niektórych elementów.
- Uszkodzenia we wnętrzu samochodu na plastikach.
- Ingerencja w powłokę blacharsko lakierniczą.
Przykłady z którymi zmierzyliśmy się podczas naszej pracy
Odbiór nowego samochodu Mazda 6 – 2021 rok
Pan Maciej zgłosił się do nas, aby przeprowadzić oględziny parę dni przed odbiorem samochodu z salonu. Wybrał on samochód, który stał na salonie, jako samochód demonstracyjny. W jego samochodzie znaleźliśmy na powłoce: rozległe zarysowania na drzwiach kierowcy, płytkie zarysowania na poszyciu błotnika przedniego prawego, odpryski na lakierze, zarysowania na kloszach lamp, elementach drzwi typu PIANO. Na powłoce pozostawał nadal klej z naklejek pofabrycznych. We wnętrzu pojazdu znaleźliśmy: małe zarysowania na osłonie słupka B lewa strona oraz nieprawidłowo zamontowaną blendę/listwę deski rozdzielczej (zbyt duża szczelina).
Zleceniodawca nie zgodził się na wykonanie poprawek przez salon. Dostał on bardzo dobry rabat na pierwszy przegląd samochodu. Blenda deski rozdzielczej została zgłoszona na gwarancję.
Odbiór nowego samochodu BMW X5 – 2020 rok
Oględziny nowego samochodu zlecone przez klientkę w krakowskim salonie BMW. Auto pod względem powłoki blacharsko lakierniczej w nienagannym stanie. Drzwi przednie prawe do regulacji – ciężko się domykały. We wnętrzu samochodu znaleźliśmy skazę, wygniecenie tapicerki skórzanej na podłokietniku przednim. Dealer wyregulował drzwi oraz wymienił element tapicerki podłokietnika.
Odbiór nowego samochodu Fiat Tipo – 2020 rok
Pan Piotr zdecydował się na zakup samochodu, który był ostatnim z ostatnich sztuk z 2020 roku. Auto nienaganne pod kątem blacharsko lakierniczym oraz wnętrza. Zwrócono jedynie uwagę klientowi, że zastosowano zbyt ciasne spasowanie tylnego zderzaka do tylnych poszyć błotników. Efektem tego w niedługim czasie będzie wycieranie się lakieru na rantach zderzaka. Klosze lamp tylnych minimalnie zarysowane.
Odbiór nowego samochodu Ford KA+ – 2020 rok
Klientka zdecydowała się na oględziny Forda, który stał na terenie salonu dealera. Auto bez zastrzeżeń jeśli chodzi o powłokę blacharsko lakierniczą. We wnętrzu małe zarysowania na tapicerce drzwi przednich prawych, oraz część i tunelu środkowego.
Odbiór nowego samochodu Toyota Auris – 2019 rok
Klient zlecił oględziny w krakowskim salonie Toyoty. Auto zostało doposażone przez dealera w instalację gazową. Jedynym minusem znalezionym podczas tych oględzin było rozlanie płynu chłodzącego na górnej części skrzyni biegów oraz kawałka bloku silnika i pozostawienie tego.
Dealer od razu wyczyścił całą komorę silnika.
Odbiór nowego samochodu Volkswagen Touran – 2021 rok
Pan Daniel zlecił odbiór nowego samochodu w jednym z krakowskich dealerów Volkswagena. Auto zakupił w formie leasingowania.
Podczas naszego odbioru wykryliśmy: pęknięcie masy na wewnętrznym rancie drzwi kierowcy, liczne zarysowania na lampach, zderzakach, powłoce lakierniczej. Rant tylnego prawego poszycia błotnika z odpryskiem. Śruba mocująca poszycie błotnika przedniego prawego z śladami odkręcania. Poszycie tylnego lewego fotela z nietrzymającym szwem.
Dealer po kilku dniach w ramach rewanżu zadeklarował się, że wymieni poszycie fotela, zrobi nową masę na drzwiach. W ramach rekompensaty klient otrzymał videorejestrator przód / tył oraz zobowiązał się pokryć koszt wymiany pierwszego oleju.
Odbiór nowego samochodu Toyota Auris – 2019 rok
Oględziny przed odbiorem w krakowskim oddziale Toyoty.
Pojazd doposażono w czujniki parkowania przód. Wiązka do poprawy (została ułożona niedbale, przewody bez zabezpieczenia). Kilka fabrycznych wtrąceń w lakier.
Jak przygotować się na odbiór nowego samochodu?
Jeśli nie znacie się na samochodach, nie macie kogoś zaufanego kto pomoże Wam sprawdzić nowe auto możecie skorzystać z naszej usługi odbioru nowego samochodu.
Zapraszamy również do pozostałych artykułów z cyklu Jak sprawdzić auto przed zakupem: